*

Nokialainen avautuu Jaan tuntoja kristityn todellisuudesta

Fariseuksen luonnekuva

Fariseus on ihminen, joka laskelmoi omalla kustannuksellaan. Hän maksaa kymmenykset prikulleen jopa mintuista, tillistä ja kuminasta. Hänen ulkoinen habituksensa näyttää rikkumattomalta. 

Fariseuksilla on aina puolustajansa ja ymmärtäjänsä aikalaistensa keskuudessa. Siloinen ulkokuori on ulkonaisesti tahraton, mutta se on kuin valkeaksi kalkittu seinä. 
Opiskellessani teologisessa tiedekunnassa yksi opettajistani, teologiantohtori Matti Myllykoski sanoi historiallisesta fariseuksesta puhuessaan, että fariseukset ovat yksi väärinymmärretyimmistä Raamatussa. He tekivät kaiken niin kuin pitikin - kirjan mukaan! He yhdessä kirjanoppineiden kanssa muodostivat joukon, joka tunsi lain täysin ja pyrkivät kaikessa noudattamaan sitä. 

Olen samaa mieltä että, fariseukset yhä tekevät niin. He ovat todella lainkuuliaista kansaa ja kirkollisveronmaksajia. He noudattavat kaikkea, mitä on säädetty kirjaimen mukaan. Ulkonaisesti fariseus istuu kirkkonsa penkissä harmittoman näköisenä. Hän on tullut paikalle ajallaan, pukeutunut asianmukaisesti, hän laulaa nuotilleen ja antaa rahaa kolehtiin orpojen hyväksi. Hän näyttää kaikinpuolin mallikelpoiselta ja menestyvältä kaverilta. 

Fariseus on mielestäni samalla surullinen hahmo. Kaikkea tätä tehdessään hän ampuu itseään jalkaan. Keskittymällä niin kovasti ulkonaiseen lainnoudattamiseen, hän kadottaa lain sisäisen hengen. Sen hengen, joka on arvokas hänen iankaikkiselle sielulleen. Sen, jolla on tarkoitus suojella myös takana istuvan kaverin sielua. 

Kun fariseus näkee syntisrukan, hän ei malta olla ajattelematta mielessään: Luojan kiitos, että en ole kuin tuo toinen! Minulla ei ole salarakkaita, enkä ole riistänyt toisen omaa. Sitäpaitsi olen paastonnut tällä viikolla jo kaksikin kertaa; minun asiani ovat todella hyvin! Näin hän vakuuttelee itselleen ja uppoaa itsetyytyväisyytensä kuoppaan selkääntaputtelijoiden kanssa. 

Jeesuksella oli viesti näille hengellisille menestyjille: 

"Sillä minä sanon teille: ellei teidän vanhurskautenne ole paljoa suurempi kuin kirjanoppineiden ja fariseusten, niin te ette pääse taivasten valtakuntaan." (Matt. 5:20)

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (48 kommenttia)

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Farisealaisuus on peestä, eli perkeleestä. Onhan kuppasta säästää ensi lait itsensä mukaiseksi ja sitten niitä noudattamalla tuntea itsensä säädylliseksi.

Sehän on samaa, kun formulakisan säännöt sallisivat ainoastaan traktoreiden voittaa, siinä sitten fariseukset köröttelisivät traktoreillaan voitosta voittoon. Kukaan kuolevainen kun ei muuten traktorilla kilpaa ajaisi, paitsi tietysti fariseus, koska säännöt sanovat sen.

Käyttäjän SepSaa kuva
Seppo Saari

Eikös piru ole se ahkerin kirkossa kävijä - ainakin Lutherin mukaan?
Liittyneekö tämä jollakin tavalla ev.lut. kirkon anteeksi pyytelevään tai tuomitsevaan sisäiseen tilaan?

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield

Ketä nämä farisealaiset ovat?

Käyttäjän annariina kuva
Anna-Riina Peltola

Jokaisen lienee syytä kysyä sitä itseltään - asuuko minussa fariseus? Katselenko nenänvarttani pitkin muita syntisiä vai tutkinko itseni sisäistä tilaa?

Historiallisesti farisealaiset olivat uskonnolliskansallinen puolue juutalaisen kansan sisällä. He edustivat kansan uskonnollisia johtajia.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Kuka on Suomessa uskonnollinen johtaja? Päivi Räsänen vai kuka?

Käyttäjän annariina kuva
Anna-Riina Peltola Vastaus kommenttiin #7

Kuka se sinusta on? Ketä sinä ehdotat? Eiköhän jokaisella ole siitä oma näkemyksensä - virallinen tai epävirallinen. Oikeassaolemiselle ei mielestäni ole mitään monopolia, jos kysytään ihmisten mielipiteitä.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio Vastaus kommenttiin #15

Valitettavasti en voi ehdottaa ketään, koska minusta ei sellaista Suomessa nyt ole, jos onkin he tai hän ovat piilosilla. Kuka sellaista vapaamuurariholhousta voi esikuvaksi ehdotella?

Käyttäjän SepSaa kuva
Seppo Saari Vastaus kommenttiin #15

Voisi pohtia, olisiko kirkon lähes kaikkiin asioihin ulottuva ns. virallinen lausuntotasapainoilu nykysovellutus farisealaisuudesta?
Farisealainen käytös tosin mielletään enemmän yksilön ominaisuudeksi, mutta myös yhteisön johtajat voivat ilmoittaa olevansa iloisia siitä, ettei heidän edustamansa joukko ole "niinkuin nuo muut".

Eri uskonyhteisöissä käydään keskustelua "lakihenkisyyden" ja "pyhän hengen" avaaman hengellisyyden suhteista. Siinä ensin mainittu usein vertautuu farisealaisuuteen ja jälkimmäinen nöyryyteen.

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield

Itsetutkiskelu ei kai ole kovin ominaista sellaiselle jolle tärkeintä on moitteetomuus.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio Vastaus kommenttiin #8

Eli jos vain haluaa miellyttää lakeja ei näe eteensä.

Risto Koivula

Fariseukset olivat juutalaisia. Saddukealaiset olivat edomilaisia, joka oli hellenismin ja juutalaisuuden sekoitusta.

http://www.tiede.fi/keskustelu/45957/ketju/israeli...

Tarja Parkkila

Kiinnostaisi kovasti tietää, mitä teologisessa opetetaan essealaisesta ryhmästä, kun minun mielestäni he olivat tiukimpia lain noudattajia.

Heidän mielestään muista oli tullut liian lepsuja, siksi he vetäytyivät erämaahan. Erosivat yhteiskunnasta.
Essealaiset halveksivat rikkautta ja valitsivat köyhyyden, noudattivat pilkulleen lain säädöksiä ja elivät sen mukaan. He olivat hyvin ankaria ja askeettisia. Juuri heidän mielestään sapattina ei saanut tehdä yhtään mitään.

"Jos teidän vanhurskautenne ei ole paljon suurempi kuin kirjanoppineiden ja fariseusten, niin te ette pääse taivasten valtakuntaan. "

Tämä viittaa juuri essealaisten yhteiskuntasäädöksiin, jotka vaativat pyrkimystä täydellisyyteen.

Käyttäjän annariina kuva
Anna-Riina Peltola

Ymmärtääkseni he olivat eräs lahko, joka eleli Jeesuksen syntymän aikoihin Kuolleenmeren rannikolla Israelissa. Eräiden tulkintojen mukaan luostarimainen Qumranin yhteisö oli essealainen. Myös Jeesuksen edelläkävijällä, Johannes Kastajalla, oli ainakin maantieteellinen yhteys näihin erilaisiin Mooseksen lain tulkitsijoihin.

Kaikkina aikoina esiityy niin lempsumpia kuin tiukempia kirjoitusten tulkitsijoita. On myös yhteiskunnasta eristäytyviä ja siihen liittyvämpiä tapauksia.

Rikkauksista puheenollen fariseukset olivat rahanahneita (Luuk. 16:14). Farisealainen mieli palvoo mammonaa, eikä senkään vuoksi saata hyväksyä Jeesuksen uudenlaista toimintaa ja ymmärtää hänen tarkoitusperiään.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Rahan laki tuli täytetyksi ja se riitti fariseuksille. Kuka vain selittää mitä se mammonan palvonta oikeasti on, lakihan suojelee niitä, jotka sen ovat laatineet.

Käyttäjän annariina kuva
Anna-Riina Peltola Vastaus kommenttiin #11

Ainakaan kukaan ei voi palvella kahta herraa - Jumalaa & mammonaa. Jokainen joutuu tekemään valintoja näissä asioissa. Muutamat sattavat tosin huiputtaa itseään uskomaan muuta. Olisikohan sekin yhtä farisealaisuuden lajia, kun mietitään, kenenköhän kesäjuhlat saavat nyt suurimman palan yhteisestä kakusta? :)

Mielenkiintoista onkin, mitä Jeesus opettaa mammonasta ja sen hallitsemisesta Luukas 16 yhteydessä. Oikein on maksaa veronsa ja velkansa, mutta Jumala tuntee sydämen sopukat.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio Vastaus kommenttiin #13

OK, kyllähän kohtuulliset verotkin voi maksaa, mutta Jeesus muistaakseni ajoi rahanvaihtajat pois temppelistä, vaikka fariseukset olivat sen aiemmin hyväksyneet. Kuka meille nyt näyttää tietä siitä mikä laki on Herrasta ja mikä mammonasta johtuvaa?

Jukka Mäkinen Vastaus kommenttiin #13

"Ainakaan kukaan ei voi palvella kahta herraa - Jumalaa & mammonaa."

Entäs jos kyseessä onkin sama herra, vain eri nimillä? Ainakin dollarin setelissä lukee: "in God we trust".

Sietää ajatella asiaa.

Tarja Parkkila

Köyhät, nöyrät, tielle lähteneet...

Flavius Josefus kertoo essealaisista...

He ovat ankarampia kuin ketkään muut juutalaiset työstä pidättäytymisessä sapattina. Niinpä he valmistavat ruokansa edellisenä päivänä karttaakseen tulen tekoa sapattina, jolloin he eivät myöskään rohkene kantaa mitään astiaa eivätkä edes mennä tarpeilleen.

Pukeutumisessaan ja käyttäytymisessään esselaiset ovat pelossa kasvatettujen lasten kaltaisia. He eivät vaihda vaatteita eikä kenkiä uusiin ennen kuin ne ovat menneet kokonaan rikki tai ajan myötä muuten tulleet käyttökelvottomiksi.

Uskoaan Jumalaan he harjoittavat omalla tavallaan. Ennen auringon nousua he eivät puhu äänekkäästi arkipäiväisistä asioista, mutta joitakin isiltä perittyjä rukouksia he osoittavat sille kuin anoen sen nousemista.
Sen jälkeen johtajat jakavat kullekkin hänen kykyjään vastaavan työtehtävän.
Työskenneltyään yhtäjaksoisesti viidenteen tuntiin saakka he kokoontuvat taas yhteen. Vyöttäydyttyään pellavavaatteeseen he kylpevät kylmässä vedessä.
Puhdistautumisen jälkeen he kokoontuvat erityiseen huoneeseen, johon kenelläkään muulla ei ollut lupa tulla. Puhdistuneina he sitten menevät ruokasaliin kuin johonkin pyhään huoneeseen.

Aterian jälkeen lausutaan taas rukous. Näin he sekä alussa että lopussa kiittävät Jumalaa, elämän ylläpitäjää. Sitten, pantuaan syrjään pyhät vaatteensa he ryhtyvät jälleen töihinsä ja jatkavat iltaan saakka.

Ei mikään huuto tai melauaminen saastuta heidän asuinpaikkaansa. Kukin heistä puhuu vuorollaan antaen näin toisille tilaisuuden puhua.
Ulkopuolisista essealaisten keskuudessa vallitseva hiljaisuus tuntuu pelottavalta mysteeriolta. Se johtuu heidän jatkuvasta pidättyvyydestään ja rajoittumisestaan ruuan ja juoman käytössä välttämättömään.

He eivät saa tehdä mitään vastoin johtajien määräyksiä. Sukulaisten avustaminen ilman johtajien lupaa on kiellettyjä, kuten esim. erottamalla rangaistuja ei saanut ruokkia.
Vannomista he kaihtavat pitäen sitä pahenpana kuin väärää valaa, sillä he sanovat, että se, jota ei uskota ilman vetoamista Jumalaan, on jo tuomittu.
He ahkeroivat suuresti menneiden aikojen kirjoitusten parissa valiten niistä erityisest sellaisia, jota edistävät sielun ja ruumiin hyvinvointia. Niistä he etsivät tietoa terveellisistä juurista ja kivien ominaisuuksista sairauksien parantamiseksi.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

- He eivät saa tehdä mitään vastoin johtajien määräyksiä.

Sinähän haastat kuin kyseessä olisi suomalaiset. Kaikki käskyt tulevat johtajilta ja me sumeilematta ne toteutamme.

Käyttäjän annariina kuva
Anna-Riina Peltola

Öh.. jospa me olemmekin essealaisten jälkeläisiä? Nöyrä ja lainkuuliainen kansa tai sitä ainakin ihanteissamme.

Käyttäjän JiriNieminen kuva
Jiri Nieminen

Eikös nykyinen rabbiininen juutalaisuus polveudu aikalailla farisealisuudesta. Siksi farisealaisuuden käyttämissä negatiivisessa ilmaisuna, on myös antisemitistinen vire. Tai siis jolloin itseään kristityiksi kutsuvilla on tarve tehdä ero lain ja armon välillä ja antaa ymmärtää, että juutalaisuudessa korostuu liikaa laki ilman armoa jne.

Risto Koivula

" Eikös nykyinen rabbiininen juutalaisuus polveudu aikalailla farisealisuudesta. "

Polveutuu, ja lisäksi ON sitä.

" Siksi farisealaisuuden käyttämissä negatiivisessa ilmaisuna, on myös antisemitistinen vire. "

Ei millään muotoa tarvitse olla. Juutalaisuus on lakiuskonto, jossa ei ole kauheasti väliä, mitä ajattelee. Kuten ei ole islamissakaan, vaan a ja o on, mitä tekee. Tässä mielessä, kun "farisealaisuudesta" sanotaan niin kuin se on, se ei ole edes antijudaismia, sillä tuo termi edellyttää vääristelyä.

Itse asiassa ´fariseusta´ ei käytetä suomessa haukkumasanana tuossa mielessä, vaan sellaisessa merkityksessä, että joku vaatii muille normiksi sellaista, mitä ei itse noudata. Ja siitä taas tuossa uskovaisten nokkapokassa ei ole kysymys, vaan "farisealaisuuden vastustajille" muotoihin pitäytyminen ja sellaisen vahtiminen on sinänsä pahasta. (Se on sitten vielä lisäpaha, jos ne tekevät syntiä salaa.)

Perinteessä kaytetään myös ilmausta "fariseukset ja publikaanit" viittammaan yhteen ja samaan ryhmään, uskonnollissävyiseen tekopyhään valtiovaltaan/valtiolliseen uskontovaltaan, vaikka Raamatussa edomilainen (saaddukealainen) publikaani on positiivinen hyväntahtoinen hahmo, vaikka onkin roomalaisten veronkantaja.

" Tai siis jolloin itseään kristityiksi kutsuvilla on tarve tehdä ero lain ja armon välillä ja antaa ymmärtää, että juutalaisuudessa korostuu liikaa laki ilman armoa jne. "

Tämä on kaikin puolin täysin sallittua uskonnollista vastakkainasettelua, puolin ja toisin...

Käyttäjän annariina kuva
Anna-Riina Peltola

Eikö siinäkin ole antisemitistinen vire, että ulkoistamme farisealaisuuden vain yhtä kansanryhmää koskevaksi? Pesemmekö kätemme sillä tavoin?

Tarja Parkkila

essealaisesta..

"Hän pysyy aina uskollisena kaikkia, mutta erityisesti vallasaolevia kohtaan, koska kukaan ei nouse johtoaseman muuten kuin Jumalan tahdosta. Ja vaikka hän itsekin saisi valtaa, hän ei koskaan nouse vastustamaan johtavassa asemassa olevaa, eikä pukeutumisellaan tai jollakin liiallisella ulkonaisella koreilulla pyri hämäämään puolelleen hänen alaisiaan.

Hän rakastaa aina totuutta ja pysyy erossa valehtelijoista. Hän pitää kätensä erossa varastamisesta ja säilyttää selunsa puhtaana saastaisen voiton hankkimiselta. Hän ei salaa mitään yhteisönsä jäseniltä mutta ei paljasta vieraille mitään heidän salaisuuksiaan, ei edes kuolemaan asti kidutettuna. "

Huhu: 'Juutalainen salaliitto' oli syntynyt, vaikka se oli lahkolaisuutta.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Meillä on takalaita raollaan mammonalle, kun hyväksymme joka päivä yhä enemmän käskyjä rahalta, kuin Jumalalta.

Käyttäjän SepSaa kuva
Seppo Saari

Niin. Tässä maailmassa ja mahdollisesti luukuillakin on pakko käydä, mutta on ehkä mahdollista varjella itseään siltä, ettei eläisi vain "maailmasta"?
Verolle se kansa nykyisinkin pannaan...

Tarja Parkkila

esseasta lisää...

" Ne jota ovat syyllistyneet vakaviin rikkomukseen, he karkottavat järjestöstä. Pois ajettu joutuu kokemaan usein mitä surkeimman lopun. sillä valojen ja tapojen sitomana hän ei voi ottaa vastaan ruokaa muilta ihmisiltä; ja hän joutuu syömään pelkkiä yrttejä, hänen ruumiinsa kuihtuu nälässä ja hän kuolee pois.

Tästä syystä he ovat armahtaneet monia ja ottaneet heidät takaisin näiden ollessa jo viime henkäyksillään, sillä he katsovat, että kuoleman rajoille vienyt kärsimys on riittävä rangaistus heidän rikkomuksistaan."

Tarja Parkkila

esseestä lisää..

"Oikeusasioissa he ovat eritääin tarkkoja ja oikeudenmukaisia eivätkä langeta tuomiota, jos paikalla on vähemmän kuin sata jäsentä."
( Tämä on siis yhteisön tuomioistuin," uusi liitto", joka on eri kuin Sanhedrin )

"Heidän langettamansa tuomio on tällöin pitävä. Jumalan jälkeen suurimmassa kunniassa he pitävät lainantajansa Mooseksen nimeä. Jos joku pilkkaa häntä, sitä rangaistaan kuolemalla. He pitävät arvossa myös kuuliaisuutta vanhempia ja enemmistöä kohtaan. ( enemmistö..demokratiaa jo siellä )

He jaakantuvat neljään luokkaan sen perusteella kuinka kukin on osallistunut hurskaudenharjoituksiin. Nuoremmat jäsenet ovat siinä määrin vanhempia alempana, että jos he vaikka koskettavat näitä, vanhempien täytyy peseytyä aivan kuin olisivat joutuneet kosketuksiin ulkopuolisen kanssa.

He ovat pitkäikäisiä ja hyvin monet yltävät sadan vuoden ikään. Mikä Josefuksen mukaan johtuisi heidän elämäntapojensa yksinkertaisuudesta ja kurinalaisuudesta. He väheksyvät kärsimyksiä ja voittavat tuskat luonteensa lujuudella. Kunniallista kuolemaa he pitävät parempana kuin kuolemattomuutta."

" Roomalaisia vastaan käyty sota asetti kaikin tavoin heidän mielenlaatunsa koetuselle. Sen aikana heitä kidutettiin, väännettiin poltettiin ja annettiin käydä kaikkien kidutusvälineiden läpi, jotta he pilkkaisivat lainantajaansa, tai söisivät jotain kiellettyä. Kuitenkin he pysyivät lujina suostumatta kumpaankaan eivätkä kertaakaan mielistelleet kiduttajaansa tai vuodattaneet kyyneleitä.

Hymyillen tuskissaan ja pilkaten tuskiensa aiheuttajaa he antoivat henkensä hyvillä mielin uskoen siihen että saavat sen jälleen takaisin."

Tarja Parkkila

"Fariseusten luonnekuva" Josefuksen mukaan..

"Fariseuksia pidetään tarkipina lain selittäjinä, ja he ovat johtavan ryhmän asemassa. He katsovat kohtalon ja Jumalan johtavan kaikkea. Heidän mukaansa oikein ja väärin toimiminen on tosin ihmisten omassa vallassa, mutta jokaiseen tekoon vaikuttaa myös kohtalo. Jokainen sielu on kuolematon, mutta vain hyvien sielut siirtyvät toiseen ruumiiseen, kun taas pahojen sielut kokevat iänkaikkisen rangaistuksen.

Kolmas koulukunta, saddukeukset, kieltää kokonaan kohtalon ja asettaa Jumalan, sekä pahan tekemisen, että sen näkemisenkin ulkopuolelle. He sanovat, että hyvä ja paha johtuvat ihmisen omasta valinnasta ja että kunkin ihmisen tahdosta riippuu, kumman puolelle hän asettuu.

Sielun kuolemattomuuden sekä rangaistukset ja palkitsemiset Hadeksessa he kieltävät kokonaan.

- Fariseukset ovat hyvissä väleissä keskenään ja näkevät vaivaa yksimielisyyden säilyttämiseksi, kun taas saddukeusten käytös on jopa toisiaan kohtaan tylympää ja heidn kanssakäymisensä vertaisiaan kohtaan
yhtä epäystävällistä kuin muukalaisia kohtaan. "

Tarja Parkkila

29

Miten voi olla noin vaikeaa, juuri selitin monin sanoin, että essealaiset uskoivat.

Lain noudattamisella ei pyritä taivaaseen vaan säilyttämään yhteiskunrauhaa, ja oikeudenmukaisuus, joka tietysti on taivaallisempaa kun laittomuuden lasten räpelöinti ja holtittomuus.

Meillä on Suomen laki kyllä sitä kannattaa noudattaa.

Käyttäjän annariina kuva
Anna-Riina Peltola

Tämä dikotomia on hyvin vanha. Näin sanottiin ehkä myös essealaisesta tai ainakin heidän vaikutuspiirissä eläneestä Johannes Kastajasta: "Johannes Kastaja on tullut, hän ei syö leipää eikä juo viiniä, ja te sanotte: 'Hänessä on paha henki.' Ja Jeesuksesta itsestään ajateltiin näin: "Ihmisen Poika on tullut, hän syö ja juo, ja te sanotte: 'Mikä syömäri ja juomari, publikaanien ja syntisten ystävä!'

Tämä sukupolvi, jossa nyt elämme, ei juuri eroa Jeesuksen aikalaisista jota verrattiin näin: "Mihin siis vertaisin tämän sukupolven ihmisiä? Millaisia he ovat?
He ovat kuin torilla istuvat lapset, jotka huutavat toisilleen: 'Me soitimme teille huilua, mutta te ette tanssineet, me pidimme valittajaisia, mutta te ette itkeneet mukana.'

Jeesus piti Johannes Kastajaa, omaa serkkuaan suuressa arvossa. Hän sanoi Johanneksesta, jota ihmiset menivät katsomaan erämaahan: "Mitä te sitten odotitte näkevänne? Profeetanko? Aivan oikein, ja minä sanon teille, että hän on enemmänkin kuin profeetta.
Hän on se, josta on kirjoitettu: -- Minä lähetän sanansaattajani sinun edelläsi, hän raivaa sinulle tien.
"Minä sanon teille: yksikään naisesta syntynyt ei ole Johannesta suurempi, mutta kaikkein vähäisin, joka on Jumalan valtakunnassa, on suurempi kuin hän.

Jumalan valtakunta on toinen, ja sen tulemista ei voi estää. Tämän maailman lait on tätä maailmaa varten, ja siksi kunnioitamme niitä.

Tarja Parkkila

32
Jeesus ja Johannes....

Eikö tuosta näe sen, että tekipä juutalainen niin tai näin, se on aina väärinpäin.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Selitä tarkemmin en ymmärtänyt tuota vertaustasi Tarja.

Tarja Parkkila

34 Selitys...

Jos Johannesta moittiin siitä että ei syö leipää eikä juo viiniä ja jeesusta moittiin siitä, että syö ja juo. Niin tekipä juutalainen niin tai näin, aina on sanomista.

Käyttäjän perttupulkkinen kuva
Perttu Pulkkinen

Farisealaisuuden suoraa vastinetta voi olla vaikea löytää, mutta minusta olennaista on ero seuraavien välillä.

1) Jumalan lain noudattamispyrkimykseen perustuva vanhurskaus

kontra

2) Jeesuksen sovitustyöstä seuraava täydellinen lahjavanhurskaus ja siitä seuraava halu ainakin pyrkiä noudattamaan Jumalan lakia sen itsensä vuoksi.

Tarja Parkkila

Jos ei tiedä mitä laki sanoo, ei sitä voi noudattaakaan.

Huvittavaa on se, että Jeesuksesta sanotaan, että hän ei tiennyt synnistä mitään. Hän ei siis tiennyt, mikä on oikein ja mikä väärin.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Minäkin tiedän mikä on oikein ja mikä väärin, mutta syntiä en ole tehnyt koskaan, koska en tiedä mikä on syntiä.

Tarja Parkkila

Laittomuuden valtaanpääsy evankeliumin mukaan.

"Ja sentähden, että laittomuus (kreik.UT: anomian = laitto­muus, ilman lakia oleva asenne) pää­see val­taan, kylme­nee useim­pi­en rak­kaus" (Mat.24:12).

"Sillä rakkaus Jumalaan on se, että pidämme hänen käskynsä. Ja hänen käskynsä eivät ole raskaat" (1.Joh.5:3).

"Sillä laittomuuden, ilman lakia oleva asenne) salaisuus on jo vaikuttamassa; jahka vain tulee tieltä poistetuksi se, joka nyt vielä pidättää, niin silloin ilmestyy tuo laiton... (2.Tes.2:7).

jonka Herra Jeesus on surmaava suunsa henkäyksellä ja tuhoava tulemuksen­sa ilmestyksellä, tuo, jonka tulemus tapahtuu saatanan vaikutuksesta valheen kaikella voimalla ja tunnusteoilla ja ihmeillä ja kaikilla vääryyden viettelyksillä niille, jotka joutuvat kadotukseen, sentähden etteivät otta­neet vastaan rakkautta totuuteen, voidaksensa pelastua. Ja sentähden Jumala lähettää heille väkevän eksytyksen, niin että he uskovat valheen, että kaikki ne tuomittai­siin, jotka eivät ole uskoneet totuutta, vaan mielistyneet vääryyteen" (2.Tes.2:1-12).

Tässä viimeisessä kohdassa on hiukan oudosti sanottu " telemuksensa ilmestyksellä " ja " tuo jonka tulemus ".... kuin olisi sama..

Reko Kauranen

Nykyajan farisealaisuutta on esim tämä. Kyllä minä Jumalaan uskon, enkä ole mitään suurempia syntiä tehnyt, joten kyllä minä varmasti taivaaseen pääsen. Farisealaisuuden kitkemiseksi on hyvä lukea Roomalaiskirjettä. siellä on tuomitsevat sanat homouden harjoittajien lisäksi meille kaikille. Kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla ja saavat lahjaksi vanhurskauden Jeesuksen kautta. Laki on hyvä, mutta sen avulla ei kelpaa Jumalalle. Siksi lakia ei saa koskaan mitätöidä; mitä se sanoo synniksi on syntiä, josta halutaan luopua ja jota pyydetään anteeksi . Voiman syntiä vastaan saa siitä että sen saa anteeksi ja koska Pyhä henki on apuna muistuttamassa, kun olemme menemässä harhaan. Tietenkin voi itsensä paaduttaa eikä kuuntele Pyhän hengen nuhteita. Ja Pyhä Henki ei koskaan puhu Raamatun sanaa vastaan.
Farisealaisuus tippu kun joutuu verille asti tekemään vastarintaa syntiä vastaan ja huomaa jatkuvasti itselläänn olevan taipumuksen kaikenlaisiin synteihin

Pirjo Jokinen

En kuulu mihinkään uskonnolliseen enkä poliittiseenkaan ryhmittymään juurikin hurs-kastelijoiden takia.

Olen reilusti rähmälläni kun nurin meen, en pyri täydellisyyteen enkä edes pysty semmoseen. Sellaisen esittäminen vaatii varmaan melkoiset ponnistelut? Olen liian laiskakin fariseukseksi.

Itsekritiikki on aina parasta kritiikkiä, etenkin kun kysyy muiltakin välillä.

Pirjo Jokinen

Tosin.. en usko kyllä mihinkään jumalaankaan :D

Mulle riittää E=mc2

Olen yhä täynnä energiaa, 158cm ja 83kg. pikkumummua.

Reko Kauranen

Luther sanoi ettei tarvitse etsiä fariseusta jerusalemista, riittää kun katsoo peiliin. Meissä jokaisessa asuu fariseus, sellaisissakin jotka yrittävät olla jotakin muuta, esim jotain päinvastaista. Ihminen voi olla hyvin tyytyväinen itseensä kun ajattelee: hyvä kun en ole tuollainen kuin nuo fariseukset.
Olen havainnut että jotkut ovat jopa ylpeitä nöyryydestään.
Eiköhän se koske niin uskovia kuin ateisteja. Syntiinlangennut ihminen ei pääse eroon itsessään asuvasta ylpeydestä, ei ainakaan omin voimin. Jumalan pitää herättää ihminen näkemään oma turmeltuneisuutensa, ja sitähän varmasti monet ateistitkin pelkää

Tarja Parkkila

Fariseuksia moitittaessa ei huomata sitä, että he ovat Jeesuksen veriveljiä, koska äidit ovat juutalaisia.

"Kaiken minkä olette tehneet yhdellekin näistä minun veljistäni, sen te olette tehneet minulle." sanoo Jeesus.

Moittia fariseuksia on sama kuin moittisi Jeesusta.

...

Kristillisesti sanotaan, juutalaisten pitää kääntyä uskomaan Jeesukseen, joka nimi kerrotaan tarkoittavan samaa kuin pelastus, on siinä kompastuskivi.
Kyllä juutalaiset ovat pelastukseen uskoneet kaiken aikaa, eivät he muuten olisi jaksaneet olla juutalaisia.

Kristillisestikin sanotaan 'pelastus on juutalaisista.' mutta se on kääntynyt muotoon: 'Jeesus on juutalaisista.'
Kun sanan 'pelastus' päälle on kirjoitettu sana 'Jeesus' on se mutkistanut asiaa.

Miettikää tätä, se tuntuu olevan hyvin vaikeasti avautuva.

Reko Kauranen

Jeesus tuomitsi fariseusten ulkokultaisuuden, vaikka olivatkin hänen veriveljiään. Ei Jeesus katso henkilöön, hän nuhtelee kun on tarvis.
Jeesus on todella juutalaisille kompastuskivi, koska yrittävät pystyttää omaa vanhurskauttaan. Muuta tietä taivaaseen ei ole kuin Jeesus-tie, ei juutalaisellekaan. Juutalaiset ovat kuitenkin Jumalan valittu kansa, jonka kohdalla Jumala toteuttaa suunnitelmansa, niin että he jossain vaiheessa kansana kääntyvät Hänen puoleensa. Mutta näyttää että siitä tulee vaikea tie, niin on Raamattu sen kertonut.
Nytkin on pienehkö joukko Israelissa ja muualla ns.messiianisia juutalaisia, jotka uskovat Jeesukseen

Tarja Parkkila

Eivät ole kompastuneet kuitenkaan.

Luuletko, että juutalaiset oikein näyttävästi huutavat Jumalaa, sehän olisi ulkokultaisuutta. Jumala on sisäinen asia.

Toimituksen poiminnat