*

Nokialainen avautuu Jaan tuntoja kristityn todellisuudesta

Tampereelle kristillinen päiväkoti

  • Ida Bohatta: Lasten rukouksia
    Ida Bohatta: Lasten rukouksia

Uusi kristillinen päiväkoti väikkyy jo monen vanhemman ja lapsen unelmissa Tampereellakin.

Arto Kallioniemi & Mirkka Torppa (2001) tutkivat lastentarhanopettajien käsityksiä uskontokasvatuksesta päivähoidon tiedonalana. Tutkimus perustui kyselyyn, joka suoritettiin syksyllä 2000 ja siihen vastasivat opiskelijat Helsingistä, Kajaanista, Jyväskylästä, Oulusta ja Raumalta. 

Opiskelijoiden arvioinneista uskontokasvatuksen tavoitteista saatiin faktorianalyysin pohjalta tulokseksi kolme ulottuvuutta:

1. lapsen kysymyksiin vastaaminen ja hiljentyminen uskontokasvatuksen tavoitteena, 2. uskonnollisen erilaisuuden hyväksyminen uskontokasvatuksen tavoittena ja 3. kulttuuriperinteeseen ja kristinuskoon tutustuminen uskontokasvatuksen tavoitteena. Näistä opiskelijat pitivät lapsen kysymyksiin vastaamista ja hiljentymistä tärkeimpänä. 

YK:n lapsen oikeuksien yleisopimuksen 14. artikla on samassa hengessä. Sen mukaan sopimusvaltiot kunnioittavat lapsen oikeutta ajatuksen-, omantunnon- ja uskonnonvapauteen. 

 

Millaisia kysymyksiä lapsella sitten on?

Lapsi on luonnostaan utelias ja häntä kiinnostaa ympäristön asiat. Elämän ihmeelliset asiat nostavat spontaaneja kysymyksiä erilaisista ilmiöistä. Hän haluaa päästä perille, mistä kaikesta oikein on kysymys. 

Media suoltaa jo lapsen maailmaan niin hyvää kuin pahaa. Valtavassa informaatiovirrassa uivan lapsen on usein hankala hahmottaa syy- ja seuraussuhteita. Ajan ja paikan merkitys voi olla epäselvä ja lapsi voi huolestua asioista, jotka eivät pohjimmiltaan kosketa hänen elämänpiiriään. 

Toisinaan lasta mietityttää esimerkiksi kysymys kuolemisesta ja kuolemasta. Silloin hän kaipaa keskustelua aikuisen kanssa ja ehkä myös tukea ja ohjausta. Hän saattaa samalla pohtia omaa tai läheisensä turvallisuutta. 

Lapsen kanssa on hedelmällistä yhdessä pohtia turvallisen aikuisen kanssa näitä kysymyksiä. Niitä voidaan työstää myös taiteen keinon, sillä musiikki, tanssi ja taiteen tekemisen luovat välineet tarjoavat lapsen eläytymiseen ja symbolisen sanoittamiseen tulkitsemiskanavia. 

Lapsi tarvitsee tunnetason tukea kehitykslleen. Kirsti Saari on (2009) väitöskirjassaan havainnut, että kristilliset koulut tukevat hyvin dialogisuutta. Kommunikaatiotaidolla nähtiin olevan keskeinen merkitys yhteyden rakentamisessa. Kunniotus, totuudellisuus, toisten huomioon ottaminen ja empatiakyky toimivat yhteyttä luovina arvoina kristillisissä kouluissa. 

 

Hellää huolenpitoa

Rakastavat vanhemmat haluavat pitää huolta lapsistaan. He tietävät, että hengellinen elämä alkaa sylissä. Monet vanhemmat kokevat taloudellista ja yhteiskunnallista painetta siirtyä yhä varhaisemmassa vaiheessa kotoa työelämään. Heillä on huoli siitä, miten lasten kysymyksiin vastataan ja miten heitä ohjataan elämän kysymyksissä. Siksi tarvitaan kristillistä päiväkotia palvelemaan myös pieniä lapsia ja heidän vanhempiaan.

Kristillinen päiväkoti voi tarjota lapsille turvallisen ja keskustelevan kasvuympäristön. Kristillinen rakkaus tarjoaa kestävän kasvatussuhteen perustan lastentarhanopettajille, jotka haluavat toimia vanhempien toiveiden mukasen kotikasvatuksen kumppaneina. Hartaushetkien rukous, laulu, ja iloinen yhdessä tekeminen saavat jatkua myös päiväkodin sisarusparvessa. Juhlapyhinä kerrotaan niiden perimmäisestä merkityksestä kuvin ja sanoin ja juhlitaan yhdessä kaikilla aisteilla. 

 

Lue lisää: http://kpk-tre.fi/

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (24 kommenttia)

Tarja Parkkila

Rakastavat vanhemmat eivät kasvata lapsistaan kristittyjä, koska aikuisena he joutuvat toteamaan, että heitä on petetty.

Ei ole mitään pahempaa, kuin menettää luottamus ihmisiin.

Lapsille pitää puhua totta.

Urpo Upi Tamminen

Ei oikein herättänyt luottamusta Parkkilan lausunto, koska aikuiset - ovat olleet joskus myös lapsia - tässä lapsia kasvattaa. Mikä on Parkkilan "totuus"? Ideologia tmv?

Tarja Parkkila

3

Aikuiset kristityt ovat mielestäni ajattelemattomia ja perehtymättömiä kristillisyyteen ja sen historiaan.

Kalevi Wahrman

Kristillistä päiväkotia ei tule tukea kunnan- tai valtion verovaroilla.
Kirkko ja valtia tulee erottaa toisistaan.

Käyttäjän Luntatupaan kuva
Pertti Väänänen

Entäs Kalevi Korean Demokraattisen Tasavallan uskontopolitiikka? Siellähän taitaa olla Suuren Johtatjan palvonta ainoa sallittu uskonto?

Urpo Upi Tamminen

Minareetteja tmv tietysti saa. ;)

Ihan tiedoksi vaan, että kristillinen päiväkoti ei välttämättä ole kirkkoon millään tavoin sidonnainen, mutta se tietysti on vielä pahempi juttu.

Käyttäjän annariina kuva
Anna-Riina Peltola

Kristillisyys ei ole todellakaan este toisin uskoville. Olen opiskellut Evangeliska folkhögskolan Vasa campuksella, joka on hieno maahanmuuttajamyönteinen esimerkki siitä, miten rinnakkain ja rakastavasti eri kulttuurit ja uskonnot voivat elää yhdessä.

Opin ruotsinkieltä yhdessä maahanmuuttajalinjalaisten kanssa ja kokemus oli positiivinen, avartava ja rikastuttava. On eri asia keskustella esimerkiksi uutistapahtumista henkilön kanssa, joka on kotoisin kyseisestä maasta ja voi kertoa henkilökohtaisen näkemyksensä. Rinnakkaiselosta voin kertoa esimerkkinä, miten ramadanin päätyttyä toi eräs muslimi meillekin maistiaisia ja toisaalta muut eriuskoiset opiskelijat osallistuivat mielellään yhteiseen kristilliseen joulujuhlaamme.

Kannatan avointa keskustelua ja Kalevia voin lohduttaa sillä tosiasialla, ettei kristillinen yksityinen päiväkoti ole edes mahdollinen, jolleivat kristityt vanhemmat todella lähde itse voimakkaasti tukemaan ajatusta!

Käyttäjän KakeKellovirta kuva
Kake Kellovirta

"Kirsti Saari on (2009) väitöskirjassaan havainnut, että kristilliset koulut tukevat hyvin dialogisuutta."

Miten tämä pitää ymmärtää? Että kristillisillä instituutioilla on muita parempi keskustelukyky? Vai siten, että muut koulut eivät tue keskustelua? Onko kristityilla parempi keskustelutaito muihin verrattuna?

Itse olen sitä mieltä, että kaikki uskonnollinen toiminta pitäisi kieltää julkisvaroilla rahoitetuissa laitoksissa kuten päiväkodeissa, kouluissa jne!!
Erityisen vaarallista on uskonnon opetus lapsille koska lapset eivät kykene aikuisten tavalla järkevään argumentointiin ja analyyttiseen ajatteluun.
Uskonnon opetus kouluissa puoluettomasti tarkastemalla samalla muita uskontoja onkin sitten eri asia. Ja sekin pitäisi aloittaa aikaisintaan yläasteella/lukiossa.

Käyttäjän annariina kuva
Anna-Riina Peltola

Kirstin väitökseen voi tutustua seuraavasta linkistä: http://www.doria.fi/bitstream/handle/10024/47026/d...

Saari esittää Martin Buberin filosofian mukaan, Minä-Sinä ja Minä-Se käsitteitä, jotka antavat välineitä ymmärtää dialogisuutta. Syvä ihmisen kunnioitus ja kasvuvapaus sisältyvät Buberin ajatteluun ja sen nöyrä myöntäminen, ettei toisen sisintä voi tuntea, mutta toiselle voi olla läsnä koko olemuksellaan.

Dialogisuus on mielestäni tätä uskallusta kuuntelemaan kasvatettavan äänettömiä elämän kysymyksiä. Sellainen aito kohtaminen tuo elämään mieltä niin aikuisille kuin lapsille!

Tarja Parkkila

Jeesuksen kehoitus evankeliumissa: "Syökää minun ruumiini ja juokaa minun vereni ", on niin kannibaalista ja kuvottavaa, ja tässä ajassa siitä tulee mieleen syyrialaiset kapinalliset, jotka Putinin mukaan syövät ihmisten sisäelimiä.

Tuskin kukaan näkee siinä mitään kaunista ja pyhää.

Urpo Upi Tamminen

Jos ei ymmärrä sanomaa, niin voi tulkita mielin määrin Jeesuksen sanoman. Jopa niin väärin, että itse eräissä kristillisissä laitoksissa on asetettu mystiikka mukaan (kannibalistinen mystiikka), joka on vastoin Jeesuksen omia sanoja.

Käyttäjän KakeKellovirta kuva
Kake Kellovirta

"...niin voi tulkita mielin määrin Jeesuksen sanoman"

Urpo sen sanoi! Eli uskonnot ovat täysin henk. koht. tulkinnan varassa!!!
Käsittääkseni tulkinnan seurauksena on yleensä jonkinlainen ymmärrys joka on täysin subjektiivinen joten väittämä "Jos ei ymmärrä sanomaa" ei voi pitää paikkansa uskontojen kohdalla.
Ja niinhän uskovaiset tekevätkin, tosin heille on perin vaikeata selittää, ettei heidän "näkemyksensä" asiasta ole välttämättä se oikea.

Urpo Upi Tamminen Vastaus kommenttiin #15

Harhaopit ovat syntyneet juuri väärien/tarkoituksellisten tulkintojen kanssa. Silti seökeä totuus on luettavissa sieltä ja Pyhä Henki avaa sanan.

Eräs esimerkki tarkoituksellisesta vääristelystä on mm. se, että mukamas homoseksuaalisuutta ei mainita tai sanota synniksi Raamatussa,

Vastaavasti uskonnottomuus on tulkintaa ja kaikki ismit. Nekin on pitkälle subjektiivisia käsityksiä ja tietysti muut ovat väärässä.

Eritryisesti myös kun uskonnoista puhutaan, niin kristinusko on monelle pahennusta aiheuttava, mutta muita uskontoja siedetään. Samoin tiettyjen uskontojen kritisoiminen ja pilkkaaminen on hirvittävää rasismia ja rikos, mutta samat ovat erityisesti taputtamassa kristinuskon asioiden pilkkaamista.

Käyttäjän asco73 kuva
Asko Telinen Vastaus kommenttiin #17

"Eräs esimerkki tarkoituksellisesta vääristelystä on mm. se, että mukamas homoseksuaalisuutta ei mainita tai sanota synniksi Raamatussa"

Nyt mennään pahasti sivuraiteille puheenvuoron aiheesta mutta se, että homous mainitaan jossain muodossa Raamatussa ei todista yhtikäs mitään homoudesta. Yhtä hyvin Raamatun maininnat homoudesta voidaan tulkita "tarkoitukselliseksi vääristelyksi".

"Vastaavasti uskonnottomuus on tulkintaa ja kaikki ismit. Nekin on pitkälle subjektiivisia käsityksiä ja tietysti muut ovat väärässä."

Uskonnottomuus ei ole tulkinta. Miten voi muodostaa tulkinnan jostain, jonka olemassaolon kieltää? Käänteinen todistajataakka (eli todista, ettei jumalaa ei ole olemassa), jota uskovaiset jatkuvasti käyttää, on täysin kestämätön. Todistustaakka on aina väittämän esittäjällä. Jonkun asian kieltäminen ei ole väittämä vaan sen kumoaminen.

Tarja Parkkila

13

Ymmärrän kyllä alkuperäisen sanoman, joka on ben Siralta ja kehoittaa syömään viisautta.
Viisaus ei ole ihmisen lihaa ja verta, se on sanoja ja tietoa.

Käyttäjän perttupulkkinen kuva
Perttu Pulkkinen

Kristillinen päiväkoti on loistava ajatus, on hyvää asiallista kokemusta.

Hoitajat sen päiväkodin sinänsä tekevät 70-90% ja ideologia on loput 10%-30%.

Kristillinen päiväkoti ei ole jotain "ihmeellistä" uutta, vaan enemmänkin tarkkanäköistä paluuta tuttuun, koeteltuun ja turvalliseen.

Tavallista päiväkotia ei siis voi suomalaisessa kulttuurissa pitää ei-kristillisenä ainakaan automaattisesti, koska kristillinen kasvatusperinne on melko vahva, mutta kristillisessä päiväkodissa vain skarpataan kohti tärkeäksi koettua tavoitetta astetta selkeämmin ja sitoutuneemmin.

Jos kunnalla vanhemmissa tätä toivetta on, niin hienoa, jos kysyntään voidaan vastata. Yksityiset päiväkodit vaativat jonkin verran enemmän panostusta vanhemmilta, mutta tämä tuskin on este.

Mitä kuluihin tulee, niin kaikki päiväkotitoiminta maksaa julkistaloudelle, oli se kristillistä tai ei.

Käyttäjän asco73 kuva
Asko Telinen

"Mitä kuluihin tulee, niin kaikki päiväkotitoiminta maksaa julkistaloudelle, oli se kristillistä tai ei."

Julkisilla rahoilla ei saisi mielestäni edistää mitään tietyn yhteisön taikka ryhmittymän omia agendoja ja siiheen luokkaan kuuluu myös uskonnot. Yksityiset? Be my guest.

Käyttäjän perttupulkkinen kuva
Perttu Pulkkinen

Nyt voi olla ettemme tunne jopa kumpikaan kuvioita tarpeeksi kokonaisuudessaan, kun en itsekään tiedä kaikkea yhteiskunnan rahaliikennettä.

Sehän on LAPSI, joka saa hoitoonsa yhteiskunnan tukea, vaikka se tuki sitten jatkaa matkaansa hoitokulujen muodossa jonnekin suuntaan, kuten päiväkotiin tai perhepäivähoitoon. Hoito on LAPSEN tarve, eikä jonkun agenda.

En tiedä saavatko esim. krist. päiväkodit suoraan muuta yhteiskunnan tukea kuin mikä hoitomaksujen kautta tulee ja että minkä verran muut päiväkodit muuta tukea saavat tavalla tai toisella.

Käyttäjän asco73 kuva
Asko Telinen Vastaus kommenttiin #18

"Sehän on LAPSI, joka saa hoitoonsa yhteiskunnan tukea, vaikka se tuki sitten jatkaa matkaansa hoitokulujen muodossa jonnekin suuntaan, kuten päiväkotiin tai perhepäivähoitoon. Hoito on LAPSEN tarve, eikä jonkun agenda."

En ole missään vaiheessa sanonnut, etteikö LAPS olisi oikeutettu saamaan yhteiskunnan tukea hoidon muodossa taikka muutenkin. Kyse nyt olikin siitä, että hoidon/tuen ohessa harrastetaan omien tarkoitusperiensä edistämistä ja sitä sitten yhteiskunnan rahoilla, kuten esim. "tietyn uskonnon tyrkyttämistä" päiväkodeissa hartaus/rukoushetkien muodossa ja muuta tämänkaltaista "valistustoimintaa".

Käyttäjän perttupulkkinen kuva
Perttu Pulkkinen Vastaus kommenttiin #20

Kuten aiemmin viittasin, tähän asiaan liittyy se, että miten ne varat oikeasti tulevat, että tiedetään mistä puhutaan kun puhutaan.

En tiedä päteekö tämä päiväkoteihin ennen esikoulua mutta esi- ja perusopetuksen (kristilliset eskarit ja koulut) osalta asia vaikuttaa olevan niin, että valtion antama summa on usein 90% verrattuna siihen, mitä kunnan eskarit ja koulut saavat. Eli 10% vaje tulee lahjoituksina jne. asian ystäviltä.

Yhteiskunta koostuu kaikista sen jäsenistä, myös kristityistä joita on kyselytutkimusten perusteella arviolta noin 25-30% suomalaisista. Yhteiskuntaa ei ole ilman ihmisiä.

Lapsen kasvatus oman vakaumuksen vaikutuspiirissä ei ole mikään hämärä tarkoitusperä, vaan osalle vanhemmista merkittävä asia.

Käyttäjän asco73 kuva
Asko Telinen Vastaus kommenttiin #23

"Yhteiskunta koostuu kaikista sen jäsenistä, myös kristityistä joita on kyselytutkimusten perusteella arviolta noin 25-30% suomalaisista. Yhteiskuntaa ei ole ilman ihmisiä.

Lapsen kasvatus oman vakaumuksen vaikutuspiirissä ei ole mikään hämärä tarkoitusperä, vaan osalle vanhemmista merkittävä asia."

Vakaumuksen vaikutuspiiri ei voi eikä saa olla mikään julkinen laitos. Vanhempien vaikutuspiiri on kotona taikka muissa YKSITYISISSÄ tilaisuuksissa, johon he itse vapaaehtoisesti päättävät osallistua lastensa kanssa...PISTE!

Käyttäjän bisi59 kuva
Dennis Holm

Terve,

"Tampereelle kristillinen päiväkoti"

Ei! Eikä muuallekaan!

Suojelkaamme lapsiamme jeesuksilta!

-Rauhaa

Käyttäjän annariina kuva
Anna-Riina Peltola

Tykkäsin tuosta Rauhaa-lopetuksesta :)

Toimituksen poiminnat